Particulier nieuws
Zakelijk nieuws

Veelgestelde vragen over je energie(rekening)

Veel huishoudens zien hun woonlasten sterk stijgen door de opgelopen energieprijzen. Dit zorgt voor veel vragen over energieverbruik en de rekening daarvan. Ook de werking van het prijsplafond voor energie is niet voor iedereen duidelijk. Wat is tot nu toe bekend?

Het prijsplafond voor energie is in allerijl door de overheid opgetuigd. Niet alle details over de regeling zijn nu al bekend. Bij het beantwoorden van de veelgestelde vragen gaan we uit van de huidige stand van zaken.

Wanneer mag mijn energieleverancier de tarieven verhogen?
Met een vast contract mag de energieleverancier de tarieven voor stroom en gas niet tussentijds verhogen. Verhogen mag pas als het contract afloopt. Dit is anders bij variabele contracten. Waar energieleveranciers vroeger twee keer per jaar variabele tarieven wijzigden, doen ze dit nu vaak maandelijks. De energieleverancier moet je wel 30 dagen van tevoren informeren over de verhoging.

Wat kan ik doen als mijn energieleverancier binnen 30 dagen energietarief wil wijzigen?
Afgelopen tijd bleek dat veel energieleveranciers de verhoging van de energietarieven niet binnen 30 dagen hebben gecommuniceerd richting hun klanten. Via de website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kun je een klacht indienen bij jouw energieleverancier. Op deze pagina staat een voorbeeldbrief waarmee je bezwaar kunt maken tegen de verhoging, met daarin de eis dat de tariefswijziging pas 30 dagen na de aankondiging ingaat.

Wat houdt het prijsplafond voor energie in?
De overheid stelt voor het gemiddelde gebruik van een tweepersoonshuishouden een maximumprijs in voor gas en stroom. Het gemiddelde gebruik is vastgesteld op 1.200 kuub gas of 2.400 kilowattuur per jaar. De maximumprijs is vastgesteld op maximaal € 1,50 per kuub gas en € 0,70 per kilowattuur elektriciteit.

Waarom wordt er bij het prijsplafond uitgegaan van een tweepersoonshuishouden?
Volgens de overheid gebruikt zeker de helft van de Nederlandse huishoudens minder dan 1.200 kuub gas en 2.400 kilowattuur elektriciteit per jaar. Door hier de grens te stellen, valt zeker de helft van alle Nederlanders onder het plafond. Huishoudens die boven dit verbruiksplafond uitkomen worden extra gestimuleerd bewust om te gaan met gas en stroom.

Wat gebeurt er als je meer verbruikt dan een gemiddeld tweepersoonshuishouden?
In dat geval ga je over het merendeel de marktprijs betalen. Je betaalt over de eerste 1.200 kuub gas dus € 1,50 en alles daarboven de marktprijs (op dit moment € 3,00).

Welk effect heeft het prijsplafond als ik een vast contract heb?
Met het plafond wordt een maximumprijs gegarandeerd. Het zegt dus niets over de minimumprijs. Betaal jij met je vaste contract een lager tarief? Dan heeft het plafond geen effect op jouw rekening. Wanneer je contract afloopt, ontvang je automatisch een variabel contract (vaste contracten zijn nauwelijks te vinden) met een hoger tarief. Uiteraard betaal je dan niet meer dan het plafond, zolang je onder het maximum in verbruik blijft.

Wanneer gaat het prijsplafond in?
Op 1 januari 2023 gaat het plafond in en blijft vervolgens het hele jaar van kracht. Wel wordt het hard gewerkt om een in november dit jaar nog een tussen variant in te voeren. Hoe dit er uit ziet en of het er daadwerkelijk komt, is nog afwachten.

Wat als ik mijn energierekening niet meer kan betalen deze winter?
Het kabinet heeft aangekondigd dat niemand deze winter in de kou hoeft te zitten als de energierekening niet meer te betalen is. Uiteraard moet je eerst zelf met je energieleverancier tot een betalingsregeling zien te komen. Lukt dat niet, dan kun je hulp krijgen van schuldhulpverlening. In de uiterste situatie is een beroep mogelijk op het noodfonds dat de overheid heeft opgericht. Naast het noodfonds worden minima tegemoet gekomen met een energietoeslag van € 1.300. Mogelijk geldt deze toeslag ook volgend jaar.

Kan ik nu overstappen van energieleverancier?
Het staat je ook nu vrij om over stappen op een andere energieleverancier, al staan de meeste niet te springen om nieuwe klanten. Hierdoor is de kans groot dat je meer gaat betalen dan wanneer je bij je huidige leverancier blijft.

Waarom kan ik mijn termijnbedrag niet aanpassen?
Bij sommige energieleveranciers is het niet altijd mogelijk om het termijnbedrag dat je maandelijks betaalt omlaag te brengen. Dit is om te voorkomen dat je te veel bij moet betalen bij de jaarlijkse eindafrekening. Ben je het echt niet eens met je huidige termijnbedrag? Per brief kan je bezwaar maken. Op deze pagina vindt je een voorbeeldbrief.

Veel plannen van het kabinet hebben nog verder uitwerking nodig. Zo heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen voor het verhogen van het energiedeel waarover het prijsplafond geldt. Mogelijk valt hierdoor meer dan de eerder gecommuniceerde 1.200 kuub gas en 2.400 kilowattuur onder de regeling. Zodra er meer duidelijkheid is brengen we je weer op de hoogte.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
Vraag/opmerking

AdviesNet maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie