Particulier nieuws
Zakelijk nieuws

Droomhuis vinden via datingsite voor huizen?

Lang niet alle mensen met verhuisplannen verkassen ook echt. Het probleem is namelijk dat je wel eerst een betaalbaar ander huis moet vinden. En die zijn schaars in de huidige woningmarkt. In plaats van wachten tot jouw droomhuis op Funda verschijnt, kan je nu ook omgekeerd zoeken. Op de ‘datingsites voor huizen’ neem jij als koper het initiatief.

Makelaarsvereniging NVM stelt dat maar liefst 68 procent van de woningeigenaren verhuisplannen heeft. Toch voegt slechts 5 procent jaarlijks de daad bij het woord. Er is dus een grote groep huiseigenaren die open staat voor eventuele interesse van kopers.

Mag ik jouw woning kopen?

Stel dat je graag in een bepaalde wijk wil wonen. Je kunt dan ouderwets flyeren om potentiële verkopers te benaderen. Maar dat kost veel tijd. Je kunt dus tegenwoordig ook online je koopinteresse kenbaar maken. Eigenaren van huizen in de wijk zien dat jij interesse hebt en kunnen je vervolgens benaderen. Voorbeelden van dergelijke sites zijn:

Hoe werkt woningdaten?

Hoewel de sites verschillend zijn, is het principe hetzelfde. Je geeft als koper op een kaart aan waar je graag wil wonen. Dat kan heel specifiek in één bepaalde straat. Meer kans maak je met het selecteren van een hele wijk. Woont er iemand in die wijk met sluimerende verhuisplannen, dan kan jouw interesse de reden zijn om het huis aan te bieden. Na het uitwisselen van contactgegevens spelen de sites geen rol meer in het proces.

Is het gratis?

Voor kopers is het gratis om aan te geven waar je een huis wil kopen. Ook huiseigenaren kunnen kosteloos een account aanmaken om te zien of er interesse is in hun huis. Is dat het geval, dan kun je de contactgegevens van de geïnteresseerde opvragen. Hiervoor betaal je een bedrag dat per site verschilt, reken op gemiddeld € 5 per contact.

Heeft het kans van slagen?

Het idee van omgekeerd zoeken heeft zeker kans van slagen. Want naar een makelaar gaan om je huis te koop zetten is een grote stap. Even checken of iemand interesse heeft in je huis is een stuk laagdrempeliger. Nadeel is wel dat de verkoper het initiatief moet nemen om de interesse concreet te maken. Wat dat betreft is een ouderwetse flyer door de brievenbus nog steeds directer.

Het succes van de sites zal afhangen van het bereik. Funda is een begrip en trekt maandelijks miljoenen bezoekers. Bij een groter bereik is de kans groter dat koper en verkoper bij elkaar komen. De startende sites hebben die marketingkracht nog niet en moeten zich eerst bewijzen.

Lukt het je in deze drukke woningmarkt niet om aan je droomhuis te komen? Met ‘woningdaten’ maak je extra kans. Wel staat het nog in de kinderschoenen. Vergeet dus niet ook regelmatig Funda te checken!

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
Vraag/opmerking

AdviesNet maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie